مدرسة ميت كنانة الإعدادية بنين 1

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

جيل المستقبل جيل القيم والأخلاق

3 مشترك

اليوم بقى انا اجايب لكم 3 أسألة والشاطر اللى يعرفها بقى اللى يعرفها يقولى فى الرد

تصويت

ما رايك فى الموضوع دة بس بجد

[ 2 ]
    اليوم بقى انا اجايب لكم  3 أسألة والشاطر اللى يعرفها بقى اللى يعرفها يقولى فى الرد  Poll_right100%اليوم بقى انا اجايب لكم  3 أسألة والشاطر اللى يعرفها بقى اللى يعرفها يقولى فى الرد  Poll_left [100%] 
    [ 0 ]
    اليوم بقى انا اجايب لكم  3 أسألة والشاطر اللى يعرفها بقى اللى يعرفها يقولى فى الرد  Poll_right0%اليوم بقى انا اجايب لكم  3 أسألة والشاطر اللى يعرفها بقى اللى يعرفها يقولى فى الرد  Poll_left [0%] 
    [ 0 ]
    اليوم بقى انا اجايب لكم  3 أسألة والشاطر اللى يعرفها بقى اللى يعرفها يقولى فى الرد  Poll_right0%اليوم بقى انا اجايب لكم  3 أسألة والشاطر اللى يعرفها بقى اللى يعرفها يقولى فى الرد  Poll_left [0%] 

مجموع عدد الأصوات: 2
    احمد عبد الجيد
    احمد عبد الجيد

اليوم بقى انا اجايب لكم  3 أسألة والشاطر اللى يعرفها بقى اللى يعرفها يقولى فى الرد  Empty اليوم بقى انا اجايب لكم 3 أسألة والشاطر اللى يعرفها بقى اللى يعرفها يقولى فى الرد

مُساهمة  احمد عبد الجيد الأربعاء أبريل 27, 2011 4:16 pm

بسم الله الرحمن الرحيم ...

اليوم انا جايب لكم بعض الاسألة اللى عندى بس انا عــــــــارف انكم مش هتعرفو الاجابة طبعآ بس بردو بعضقم هيعرف كفاية بقة يلا نشوف الاسألة ........

أولا: ذكاء بسيط:
    وضع بستاني زهرة في حوض و لاحظها, فوجدها تكبر بمقدار الضعف كل يوم. و في اليوم العاشر ملأت الزهرة الحوض. في أي يوم كانت الزهرة تملاء نصف الحوض؟؟؟؟؟؟

ثانيا: ذكاء متوسط:
    قال رجل لي أخوات بعدد اخوتي الذكور. فقالت أخته عدد اخوتي الذكور ثلاثة أضعاف عدد أخواتي. فما عدد الاخوة و الأخوات ؟؟؟؟؟؟؟

ثالثا: ذكاء حاد:التقى أربعة رجال في قطار أحدهم طبيب و الثاني محام و الثالث مهندس و الرابع صحفي و أسمائهم بغير ترتيب حسب مهنتهم هي محمد, مصطفى, إسماعيل و علي. فإذا علمت أن محمدا و المحامي لم يقابلا مصطفى قبل هذه المرة. و إذا علمت أن عليا و الصحفي صديقان, و أن مصطفى و المهندس سينزلان معا على المحطة, و أن الطبيب قد عاين إسماعيل و الصحفي سابقا.
    فما اسم كل من الطبيب و المهندس و المحامي و الصحفي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يلا ياجماعة ارجو الردود والتصويت والاجابة مع الرد من فضلكم

pink princess
    pink princess
    مشرف عام على منتدى الثقافة العامة

اليوم بقى انا اجايب لكم  3 أسألة والشاطر اللى يعرفها بقى اللى يعرفها يقولى فى الرد  Empty رد: اليوم بقى انا اجايب لكم 3 أسألة والشاطر اللى يعرفها بقى اللى يعرفها يقولى فى الرد

مُساهمة  pink princess الخميس أبريل 28, 2011 2:21 am

موضوع رووووووووووووووووعه وانامتشوقه اشوف الردود اوووووووى ههههههههههههههه
    انا سورى اتأخرت فى الرد كنت بفكر فى الاسأله study والحمد لله عرفت احل سؤالين
    السؤال الاول بصراحه معرفتش احلـه Question Question Question
    والسؤال التانى سهل انا حليته لوحدى.. والهى من غير جوجل ولا اى حاجه والاجابه تلت ولاد وبنتين بس
    والسؤال التالت ده بجد جننى مووووووت بجد صعب اووى بس الحمد لله حليته فى النهايه بعد ما خدتها تحدى bounce
    وادى الحل ويــــــارب يكون صح Rolling Eyes
    محمد:مهندس
    مصطفى:صحفى
    اسماعيل : المحامى
    على : الطبيب
    وبــــــــــــــــــــــــــــــس كده What a Face
    وتحياتى للموضوع الرااااااائع بعد غياب طويل ليك يا احمد

احمد عبد الجيد
    احمد عبد الجيد

اليوم بقى انا اجايب لكم  3 أسألة والشاطر اللى يعرفها بقى اللى يعرفها يقولى فى الرد  Empty شكر جــــــــــــــــــــــــامد اوى للرد

مُساهمة  احمد عبد الجيد الخميس أبريل 28, 2011 7:25 am

انا فى الاول بشكركـ اوى فى التحدى الجامد دة بس الصراحة السؤال الاول صح بس التانى للأسف الاجابة خطأ بس حاولى تانى وانا فى الاخر هقولك الاجابة وفى النهابة انا بشكر جدآ على التحدى الرائع دة تحيــــــــــاتى ليكى

lol! lol! lol! lol!
    pink princess
    pink princess

اليوم بقى انا اجايب لكم  3 أسألة والشاطر اللى يعرفها بقى اللى يعرفها يقولى فى الرد  Empty رد: اليوم بقى انا اجايب لكم 3 أسألة والشاطر اللى يعرفها بقى اللى يعرفها يقولى فى الرد

مُساهمة  pink princess الخميس أبريل 28, 2011 7:39 am

احمد عبد الجيد كتب:انا فى الاول بشكركـ اوى فى التحدى الجامد دة بس الصراحة السؤال الاول صح بس التانى للأسف الاجابة خطأ بس حاولى تانى وانا فى الاخر هقولك الاجابة وفى النهابة انا بشكر جدآ على التحدى الرائع دة تحيــــــــــاتى ليكى

lol! lol! lol! lol!

طيب كويس ان فى حاجه طلعت صح اصلا ههههههههههههههههه
    انا هحاول تانى فى السؤال التالت وان شاء الله هحلوه بس انت اوعى تقول الاجابه silent
    وياريت باقى الاعضاء تشارك
    وبجد موضوع حلوووو

king
    pink princess
    pink princess

مُساهمة  pink princess السبت أبريل 30, 2011 5:48 am

طيب انا هقولك على طريقه الحل علشان السؤال مش محدد بالظبط كل واحد Sad وبعدها بقى انت ابقى قولى على الاجابه لانى تعبت من السؤال ده و جاب اخرررره معايا Shocked هههههههههههههههه
    (على والصحفى صديقان ) وده بيدل ان على مش صحفى
    (مصطفى و المهندس سينزلان معا على المحطة) وده بيدل ان مصطفى مش مهندس
    (الطبيب قد عاين إسماعيل و الصحفي سابقا) وده بيدل ان اسماعيل مش طبيب
    (فإذا علمت أن محمدا و المحامي لم يقابلا مصطفى قبل هذه المرة) وده بيدل ان مصطفى مش المحامى
    اذا
    المحامي ليس :محمد أو مصطفى
    الصحفي ليس : علي أو إسماعيل
    المهندس ليس :مصطفى
    الطبيب ليس : إسماعيل
    اذاااااااا
    محمد ممكن يكون(صحفي او مهندس او طبيب)
    مصطفى ممكن يكون (صحفي او طبيب)
    اسماعيل ممكن يكون (محامى او مهندس )
    على ممكن يكون (محامى او مهندس او طبيب )
    وبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــس كده bounce ده اخر حل لسؤال ده وان شاء الله الحل الى معاك يا احمد مش هيخرج خااالص عن الى انا كتباه pirat لانه لوغير كده اعتقد هيبقى غلط affraid
    وتحياتى لموضوعك الراااااائع لانى بحب الاسئله الذكيه والصعبه اووووووووووى بس ياريت تبقى تحطها فى قسم الالغاز

rendeer
    احمد السيد سبتان
    احمد السيد سبتان
    المدير العام
    المدير العام

اليوم بقى انا اجايب لكم  3 أسألة والشاطر اللى يعرفها بقى اللى يعرفها يقولى فى الرد  Empty مشكوووور

مُساهمة  احمد السيد سبتان الأحد مايو 01, 2011 6:22 am

اولا احب اشكرك يا احمد واشكر بينك

الاولى بصراحه كنت هجيبها من على النت لكن اما شوفتها تانى عرفتها

هتبقى فى اليوم التاسع لان دى زى مسالى رياضة كانت علينا فى النصف الاول وكانت عن الرقم 20 مش 10
    فالاجابه طلعت 19 فاكيد دى هتبقى 9 ويااااااااااارب تكون صح

الثانية هتبقى 3 اولاد 2 بنت لان كل واحد مش بيعد نفسه

الثالثه هتبقى

الطبيب علي

المحامي اسماعيل

المهندس محمد

الصحفي مصطفى

وبجد انت ممتاز يا احمد وفعلا بشكرك انت وبينك لانك فعلا انشط اعضاء معايا فى المنتدى
    احمد عبد الجيد
    احمد عبد الجيد

اليوم بقى انا اجايب لكم  3 أسألة والشاطر اللى يعرفها بقى اللى يعرفها يقولى فى الرد  Empty الــــف مبروكـ يا أحمد انت بجد هايل اجابة صح ؟

مُساهمة  احمد عبد الجيد الأحد مايو 01, 2011 2:47 pm

cheers
    cheers
    cheers
    cheers
    cheers

بجد يا احمد انا بشكرك جدآ على المجهود الرائع دة اجابتك صح بس بردو مش اكذب بينكـ بردو هايلة والف مبروك اجابتك خطأ هههههههههههه
    pink princess
    pink princess

مُساهمة  pink princess الإثنين مايو 02, 2011 6:06 am

طبعاااا غلط لان اجابتك نفس اجابتى المرةالاولى ههههههههههههههه
    بس يا احمد انت مقولتش لى على الاجابه بتاعتى التانيه صح ولى لاء confused
    انا خلاص مش هحلو تانى لو غلط انت بقى قول الاجااااابه Question
    وثانكس على التوبيك الراااااااااااائع ده يا احمد

lol!

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مايو 16, 2024 8:46 am