مدرسة ميت كنانة الإعدادية بنين 1

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

جيل المستقبل جيل القيم والأخلاق

3 مشترك

فكـــــــــــــــــــــــــر النفـــــــــــــــس.

تصويت

أتوافق على الموضوع ؟؟؟

[ 1 ]
    فكـــــــــــــــــــــــــر النفـــــــــــــــس. Poll_right100%فكـــــــــــــــــــــــــر النفـــــــــــــــس. Poll_left [100%] 
    [ 0 ]
    فكـــــــــــــــــــــــــر النفـــــــــــــــس. Poll_right0%فكـــــــــــــــــــــــــر النفـــــــــــــــس. Poll_left [0%] 

مجموع عدد الأصوات: 1
    الأمبرة هجينة الدم
    الأمبرة هجينة الدم

فكـــــــــــــــــــــــــر النفـــــــــــــــس. Empty فكـــــــــــــــــــــــــر النفـــــــــــــــس.

مُساهمة  الأمبرة هجينة الدم الخميس مارس 24, 2011 4:47 am

فى الموضــــــــــــــــوع ده أحب أنى أقــــــــــــــــــدم نوع تانــــــــى من أنواع المقالات لغادة وهو نوعـــــــــا ما بيتكلـــــــــــم عن شخصيتهــــــا او بمعنـــــــــى أصح عن رأى الناس فيها "دا من أعتقادهــــــــا" هو نوعـا ما فلسفى
    المهــــــــــم البـــــــــــدايــــــــــة
    "النفــــس مفعمة بالنشــــــــاط لكــــــــــــن الآخـــر متحيـــر منـــــــى يعتقـــــــــدوا أنــنى حمقـــاء ، المعروف بالعكـــس معقــــو لـى ولـــو بالــرأى كنـــت كمـــا بــان ، فالنفـــس تحـــب ذلـــك والعقــــل مفكــــر للطـــرق والجســـــد لن يعيـــش الالذلـــك ، فالمجهــــــول أعظـــم شــــــئ للغيــــــر مدركـــه بالنسبة لفكــــــر النفــــس ، فالجمـــــــــع يصمـــت عنـــد إتخــــاذ القــــرار ولا يكـــــون هنـــــاك ســــوى دوى مـن بعيـــــــــد يأمر بالنفيــــــر للاتــــفـــاق مع مطـــالب النفــــس ، فالحيـــــــاة كمـــا تراهــــا النفـــس والفعـــل صـــادر من أعمـــــــــــاق العقـــــــل لفكـــــر النفــــس يــــؤدى الـى الأبـــديــة بالنسبـــــة لذكـــــرى فكــــر النفــــس الأبـــدى للحيــــاة"
    النهــــــــــــاية
    أنا عارفه انه نوع جديد أتمنى أنـــه يعجبكــــــــــــــم
    وشكــــــــرا
    ????
    زائر

فكـــــــــــــــــــــــــر النفـــــــــــــــس. Empty رد: فكـــــــــــــــــــــــــر النفـــــــــــــــس.

مُساهمة  ???? الأربعاء مارس 30, 2011 5:01 pm

اولا احب اشكرك يا اميرة على الشعر ده
    تانيا ياريت تكتبي الشرح تحت او مظاهر الجمال confused
    ويبقى حلو اوي لو كلمتنان معني كمان study
    وبجد شعرك حلو بس محتاج مترجم scratch
    ده لو انجليزي كنت فهمت Neutral
    اعذورني بقي الواحد لازم يثقف شوية علشان يعرف يرد عليكي
    مثقفة نعمل ايه بس ؟ clown
    وبس بجد شكرا ليكي على الشعر ماتخدهوش استهزاء على فكرة بس ياريت تبسطي شوية علشان حد يفهم
    ومع تحياتي لغادة الشعراوي

lol!
    ????
    زائر

فكـــــــــــــــــــــــــر النفـــــــــــــــس. Empty رد: فكـــــــــــــــــــــــــر النفـــــــــــــــس.

مُساهمة  ???? الأربعاء مارس 30, 2011 5:50 pm

ايه ده يعني ؟
    على رايك يا وائل
    ولازم يكون في شرح ومظاهر جمال ويمكن عايزين نخترع حاجة كمان علشان نفهم
    على فكرة انا بس حابت اعلق على الموضوع ده او الشعر قصدي
    لاني مش فاهم لو تتفضلي وتفهمينا اللي بيحصل فى الشعر يكون احسن
    لان الحقيقة ما اقدرش اقيم الموضوع ده وانا مش فهمه
    ويمكن برضو الشعر حلو ما اظلمهوش برضو الشعر تعب معنا فى المنتدي
    مبهدلينوه من ساعة ما جه
    ومعلش يعني انا لي تعليق صغير على الاشعار دي هي ليه اسماء الشعر مش لايق على الشعر نفسه
    مره مقال رومانسي الحقيقة مالقتش نقطة رومانسية فيه
    وده بيكلم عن غادة الشعراوي وزي ما قولت انا مش فاهم بس باين انه بيكلم عن موضوع تاني
    فيعني ايه الفكرة من كده ولي انتي بتعمليها مفاجاة لنا نقرا اسم الموضوع وبعدين
    نخش ننصدم من اللي جوها
    يعني مفاجاة لذيذة خالص الصراحة
    وياريت تقبلي ردي بصدر رحب ولاني صريح فى كل كلامي مع الناس
    فياريت تقبلي مني الصراحة دي
    وبجد يعني استمري فى كتابة الشعر بس شوفي حد يفهمه علشان ما تتعقدش من اول مشوارك
    ده لو فى مشوار اصلا
    اوك وطبعا انا كتبت مقال دلوقتي مش رد وبس هو ده اللي كنت عايز اقوله
    وماتزعليش لو ماحدش رد على موضوعك او شعرك لان غالبا ما بنبقاش فاهمين وطبعا كل عضو
    وله اسبابه بس اظن ان ده السبب الرئيسي وممكن تسالى الاعضاء كمان
    ومرسي على موضوعك يا اميرة
    وبلغي تحياتي لغادة الشعراوي
    وربنا يكمل الناس بعقلها
    ولا حول ولا قوة الا بالله

????
    زائر

مُساهمة  ???? الأربعاء مارس 30, 2011 5:56 pm

يالهووووووووووي عليك يا بلال
    ايه ده يابني انت بهدلت البنت خالص
    ليه بس كده ؟
    داخل فيها شمال اوي كده ليه بس ؟
    يعني انا معك وان برضو مش فاهمة حاجة بس برضو دي طريقة من طرق الشعر
    او قسم من اقسامه
    بس واضح ان مالكش فيه
    بس برضو يااميرة شعرك حلو اووي اجمل حاجة فيه كلماته
    بس ابقى سهليه او وضحيه احسن علشان نفهم
    وتسلم ايدك على الموضوع
    ????
    زائر

مُساهمة  ???? الأربعاء مارس 30, 2011 6:03 pm

ولا شمال ولا يمين يا سوسن
    وهي اكيد مش زعلانه لاني بقول كلمة الحق
    فتاخد النقد بصدر رحب بدون زعل
    وانا ما بحبش ازين كلامي
    وبعدين هي دي الحقيقة هو انا قولت حاجة غلط
    وبرضو شكرا ليكي يا ستي على الشعر
    ما اقدرش اقول حلو واكذب عليها
    يرضيكي اكذب عليها
    برضيكي اخدعها
    وبس بقولها الحقيقة
    وعلى فكرة الكلمات برضو عاجبني
    ومع تحياتي ليكي يا سوسن على الرد
    pink princess
    pink princess
    مشرف عام على منتدى الثقافة العامة

مُساهمة  pink princess الأربعاء مارس 30, 2011 6:38 pm

ايه ياجماعه كل ده علشان الشعر ..
    هو الشعر فعلا صعب وغريب علينا شويه بس انا شايفه بصراحه انه راااااائع وفاهمه منه شويه يعنى
    وانا على فكرةانا مش بحب الشعر ولا بعرف فيه خاااااااااااالص
    بس انا شايفه ان اشعارها جميله من وجهة نظرى وكمان اسلوبه جديد
    حتى المقال الرومانسى الى فات كان حلوو بردو
    وياجماعه عادى دى كلها وجهات نظر ممكن الشعر يعجبك وميعجبنيش والعكس بردو
    و تسلم ايدك يا اميرة على نقل الشعر وتحياتى لغادة الشعراوى واتمنى تكتب لان ممكن يكون عندها موهبه انا من نحيتى بشجع اى حد مبدع فى اى مجااال حتى لو الشعر الى مش بحبه هههههههه
    وكمان شكرا لكل الاعضاء الى ردو على الموضوع ..
    مع تحياتى للجميع ..
    ????
    زائر

مُساهمة  ???? الخميس مارس 31, 2011 9:18 am

اولا انا مقولتش لها حاجة كل ما فى الموضوع اني كنت عايز افهم الشعر ده بيكلم عن ايه ولى ده في حاجة غلط لما اعوز افهم وحتى لو ماليش فى الشعر فانا برضو احب اتثقف فى كل المجالات وبالعكس انا شايف ان عندها موهبة فى الكتابة واشعجها انها تنميها كمان ده اولا ثانيا ردي ماكنش في أي اهانة ليها او استهزاء على فكرة بس كان استغراب وطلبت انها تحط شرح وكلمات معاني انا ووائل في المشكلة فى كده ؟ولى فى أي حاجة والمفروض اللي يحط موضوع يخش ناقش اللي ردوا عليه مش يسبهم يكلموا نفسهم ولو شايف ان في حاجة وحشة فى الردود يدافع عن نفسه غير كده لو هي مش عاجبها اسلوبي.... بسيطة ما اردش على اشعارها تاني الا بي بشكرا ليكي وتسلم ايدك او ما ردتش فارجو انها ما تكونش زعلت مني او من ردي فانا ما قصدتش حاجة خلاص بس كنت عايز افهم نوعية الشعر ده مش اكتر وياريت تفضل تكتب وهنتشرف انها تحط اشعارها هنا وكمان لو متضايقها حاجة فى الردود تقول لنا بنفسها
    ومع تحياتي ليها ومع تحياتي لشعرها برضو
    lol!
    pink princess
    pink princess

مُساهمة  pink princess الخميس مارس 31, 2011 10:48 am

بلال كتب:اولا انا مقولتش لها حاجة كل ما فى الموضوع اني كنت عايز افهم الشعر ده بيكلم عن ايه ولى ده في حاجة غلط لما اعوز افهم وحتى لو ماليش فى الشعر فانا برضو احب اتثقف فى كل المجالات وبالعكس انا شايف ان عندها موهبة فى الكتابة واشعجها انها تنميها كمان ده اولا ثانيا ردي ماكنش في أي اهانة ليها او استهزاء على فكرة بس كان استغراب وطلبت انها تحط شرح وكلمات معاني انا ووائل في المشكلة فى كده ؟ولى فى أي حاجة والمفروض اللي يحط موضوع يخش ناقش اللي ردوا عليه مش يسبهم يكلموا نفسهم ولو شايف ان في حاجة وحشة فى الردود يدافع عن نفسه غير كده لو هي مش عاجبها اسلوبي.... بسيطة ما اردش على اشعارها تاني الا بي بشكرا ليكي وتسلم ايدك او ما ردتش فارجو انها ما تكونش زعلت مني او من ردي فانا ما قصدتش حاجة خلاص بس كنت عايز افهم نوعية الشعر ده مش اكتر وياريت تفضل تكتب وهنتشرف انها تحط اشعارها هنا وكمان لو متضايقها حاجة فى الردود تقول لنا بنفسها
    ومع تحياتي ليها ومع تحياتي لشعرها برضو
    lol!
    صح انت فعلا مقولتش اى حاجه وعادى جداا لما تطلب انها تفهمك الشعر
    وانا زيك بالظبط بشجعها على انها تنمى الموهبه بتاعتها فى الشعر..
    وفعلا المفروض ان صاحبه الموضوع تتناقش مع الى يرد على موضوعها.. بس احنا نعزرها يمكن تكون مشغوله او النت عندها فصل او ..
    لالالا عادى يا بلال اعتقد ان الموضوع مش مستاهل خاااااالص وانا شايفه ان ردودك
    كلها كانت عاديه جدااااا ومفيها اى حاجه
    وتحياتى ليك وللجميع على ردودهم
    cheers
    الأمبرة هجينة الدم
    الأمبرة هجينة الدم

مُساهمة  الأمبرة هجينة الدم الأحد أبريل 10, 2011 6:52 am

اولا :احــب انى أعتذر عن غيابى الطويـــل لكـــن كان عندى حـــالة وفاة...
    ثانيـــا :انا طبعا مش مضايقة خـــالص من ردود "وائل او بلال" ولا حتى غـــادة مضايقة ، وكل واحد وله رأيه
    ثالثا :انا مقدرة ان فى منكم ممكن يفهم الموضوع بشكل تانى غير اللى يقصده الكاتب لكن اوعدكم انى هكلم غادة وانزل لكم الشرح هههههههههههههه
    انتظرونى...
    الأمبرة هجينة الدم
    الأمبرة هجينة الدم

مُساهمة  الأمبرة هجينة الدم الأحد أبريل 10, 2011 6:55 am

آه على فكرة بالنسبة ل "مقال رومانسى جدا " دا مش عنوان الموضوع ولكن عنوان المساهمة
    اما بالنسبــــــــة لـ"فكر النفس "فدا فعلا عنوان الشعر ولو دققتوا فى المعنى هتلاقوا انه فعلا يصح عنوان
    مع تحياتــــى
    gamal elshemy
    gamal elshemy
    المدير العام على المنتدى
    المدير العام على المنتدى

مُساهمة  gamal elshemy الثلاثاء أبريل 12, 2011 9:40 am

البقاء لله

الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء مايو 15, 2024 5:42 pm