مدرسة ميت كنانة الإعدادية بنين 1

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

جيل المستقبل جيل القيم والأخلاق

pink princess
الأمبرة هجينة الدم
6 مشترك

مقــــــــــــــــال رومانســــــــــــــــى جدا

تصويت

ايـــــــــــــه رأيكم فى الموضـــــــــوع؟

[ 4 ]
    مقــــــــــــــــال رومانســــــــــــــــى جدا Poll_right80%مقــــــــــــــــال رومانســــــــــــــــى جدا Poll_left [80%] 
    [ 1 ]
    مقــــــــــــــــال رومانســــــــــــــــى جدا Poll_right20%مقــــــــــــــــال رومانســــــــــــــــى جدا Poll_left [20%] 

مجموع عدد الأصوات: 5
    الأمبرة هجينة الدم
    الأمبرة هجينة الدم

مقــــــــــــــــال رومانســــــــــــــــى جدا Empty مقــــــــــــــــال رومانســــــــــــــــى جدا

مُساهمة  الأمبرة هجينة الدم الخميس مارس 17, 2011 4:30 pm

فى الموضوع ده انا اخترت نوع من انواع نثر الغزل ......
    واتمنى انه يعجبكم
    "هــــــــــــــــــــــــــــــى"
    "هـــــى فتاة كالقمر فى حالك دنياه ،كالنجم فى أقصى وهجـــــــــــــــــــــــــــاه،كالبــــــــــــــــدر فى ليــــــــــل وظلمــــــــــاه .................
    _هـــــى الجمــــــال بأمة عينه فى العيــــن ينبض كالسهــــــــــــام ،بها ســـحــر وحيــــــرة تشــــل الوجـــــــدان ،تجعـــــل الفكـــــــــــــر بالقلـــــــم لهــــــــــا ولهـــــــــــــــــــــــــــــــــان والصيــــت بالذكــــــــــــر لهــــــــــــــا دوامـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ .....
    _هـــــى الجمـــال متمثـــل فـــــــــــــى القلـــــــــــــــب يشـــــع عذوبــــة تـــــــــــذل الاذهـــــــان ،ورقــــــة تذهب العقـــــــــول وتـــذيب الفكــــر حتــــــــــــــــــى المحــــــــــــــالــــــــــــــــ ،وخجـــــــــــــل يلقــــــــــــــى بالقلب فى سجـــــــــــــــــــــن وأسفــــــــــــــــــــــــاه.....
    _سمــــــــرة عينـــــــــــــــــــــاهـــا تأخذنـــــــــــــــى إلــــــــــــــــــــــــى كهــــــف وما أحــــــــــــــــــــــــــــلاه ، عــــــذوبـــة صوتهـــــا تأســــرنــــــــــى بقيـــــــود كحبــــــــــــــــال نجـــــاة لغـــــــــــــــــــريق ولهــــــــــــــان ، ورقـــــــــــــــــة شمائلهــــــــــــــــــــــــــــا ترغمنــــــــــــــــى على الركـــــــوع لهــــــــــــــــــــــــــــــــــا باستســــــــــــــــــــــــــــلام ، وخجلهـــــــــــــــــــــا كالحجر الذى يسقـــــــــــــــــــــــــــــتط علــــــــــــــــــى قلبـــــــــــى ومـــــــــــــــــــــــا أقــــــــــــــــواه.......
    _فالشــــــــــــــــــــــــــوق بالذكــــــــــــــــــــــــــتر لهــــــــــــــــــــا محـــــــــــــــــــالــــــــــــــــ بالوصــــــف أكـــــان او بالكـــــــــلام ، يقــــــــــــــــــــــــود العقـــــــــــــــــــــــــــل الى حيـــــــــــــث المكــــــــــــان الــــــذى يقـفــــــــــــــــــــــ فيــــــــــــــــــــــه حـــــــــــــــــــائـــــــــــــرا ولهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان.......
    "النهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاية"
    أتمنى انه يعجبكم ............
    وأحب ان اوضح شــــئ آخيــــــــــــــــر ان المؤلفـــــــــــة الحقيقية ليه هــــــــــــــى " غــــــــــــادة الشعـــــــــــــــراوى "...
    وشكـــــــــــــــــــــــــــرا.

pink princess
    pink princess
    مشرف عام على منتدى الثقافة العامة

مقــــــــــــــــال رومانســــــــــــــــى جدا Empty رد: مقــــــــــــــــال رومانســــــــــــــــى جدا

مُساهمة  pink princess الخميس مارس 17, 2011 4:45 pm

روووووووووووعه جدااااااااا الشعر ده
    واسلوبه حلووو اوى
    تسلم ايدك يا سكر على الشعر ده
    واتمنى منكى المزيد من المواضيع
    وتقبلى مرورى
    cheers
    الأمبرة هجينة الدم
    الأمبرة هجينة الدم

مقــــــــــــــــال رومانســــــــــــــــى جدا Empty رد: مقــــــــــــــــال رومانســــــــــــــــى جدا

مُساهمة  الأمبرة هجينة الدم الخميس مارس 17, 2011 4:49 pm

مرســــــــــــــــى ليكى يا قمـــــــــــــر وربنـــــــــــــا يخليكى ليـــــــــل يارب وأؤكد لك انى هبلغ تحيتــــــــــــــك ل "غـادة الشعـــراوى"
    ومرسى ليكى كمان مرة
    الأمبرة هجينة الدم
    الأمبرة هجينة الدم

مُساهمة  الأمبرة هجينة الدم الخميس مارس 17, 2011 4:54 pm

أتمنـــــــــــى من جميع قارئ الموضوع ده عدم نقل الموضــــــــــوع على اسمه او بأى طريقة كانت..
    وذلك لان المقالات دى مسجلة باسم "غــــادة الشعـــراوى "
    ولذلك أحذر الجميع من نقل الموضوع حتــــى لايعرض نفسه للمسألة القانونية....
    وشكــــرا
    ?????
    زائر

مُساهمة  ????? الخميس مارس 17, 2011 5:24 pm

ايه يا بنتي في ايه هو احمد شوقى اللي كاتب الموضوع وبعدين مش من جماله علشان نسرقه انا طبعا معاكي انه حلو وتسلم ايدك بس مسالة قانونية ايه وخليك ظنك حلو فى الاعضاء احنا مش حرامية علشان نسرق
    فياريت الكلام ده ما يتعتش
    ولا تاخذي كلامي على محمل شخصي ب لولا الكلمتات بتوعك اللي فى الاخر كان الاعضاء كلهم ردوا وشكرا فى شعرك
    يالله برضو تسلم ايدك
    ????
    زائر

مُساهمة  ???? الخميس مارس 17, 2011 5:29 pm

على رايك يا مصطفى
    في ايه بجد انا استغربت وكمان انا عارف انك كاتبه فى منتدي الريفية ونفس الكلمتان برضو
    لا حول ولا قوة الا بالله
    مش عارف اقول ايه
    لا تعليق الحقيقة
    بس ممكن هي تكون خايفة على حقها اقصد حق اللي كاتبة الشعر غادة الشعراوي
    بس شكرا ليكي على نقل الموضوع وشكرا لغادة الشعراوي على الشعر
    وشكرا لك يا مصطفى على ردك
    ????
    زائر

مُساهمة  ???? الخميس مارس 17, 2011 5:40 pm

انا الحقيقة اول مرة اشوف شعر بالطريقة دي اعذروني انا محبش الشعر ولا بعرف في حاجة بس الكلمات حلوة بس واضح انك فرحانة انا مش مصدقة نفسك انك كتبتي واحد زي كده فخيفها حد يخدو منكي ما تخفيش محدش هياخد موضوعك يعني اظن الشعر عادي يعني مش لدرجتي وكمان انا اظن ان غادة الشعراوي هي اللي تقول كده ولا هي مكندهاش ايدين علشان تكتب ولا انتي المحامية بتعتها فانا من جهاتي احذر الاعضاء من الدخول او نقل او الرد على الموضوع لحسن نلاقي بعضا فى المحكمة بتهمة الاعتداء على الشعر الذي ليس له مثيل
    فياريت بلاش الحركات البلدي دي مسالة قانونية وزفت احنا مش ناقصين ارف
    مع تحياتي للجميع
    احمد سامي

مُساهمة  احمد سامي الخميس مارس 17, 2011 5:58 pm

شكرا ليك يا بلال على ردك
    بجد هو ده الكلام اللي كنت عاوز اقوله
    مع تحياتي لجميع الاعضاء
    ????
    زائر

مُساهمة  ???? الخميس مارس 17, 2011 6:49 pm

بقولك انا عارف واحد فى الشهر العقاري يخدمك يعني لو عايزة حاجة
    علشان نثبتي حقوقي الانونية فى الشعر
    pink princess
    pink princess

مُساهمة  pink princess الجمعة مارس 18, 2011 10:10 am

ايه يا جماعه مالكم بس ...
    عادى يعنى مجراش اى حاجه لما كتبت الكلمتين دول
    وهى اكيييييييييييييييد مش قصدها الاعضاء
    هى كان قصدها الى يقرأ المقال مش علينا احنا يعنى
    معلشى بقى خليها عليا المره دى ههههههههههههههههههههههههـ
    وخدو الموضوع بصدر رحب ( اول مرة اكلم باللغه العربيه الفصحى هههه)
    مع تحياتى لجميع الاعضاء
    وتقبلى مرورى
    geek
    احمد السيد سبتان
    احمد السيد سبتان
    المدير العام
    المدير العام

مقــــــــــــــــال رومانســــــــــــــــى جدا Empty راااااااااااااااااااااائع

مُساهمة  احمد السيد سبتان الجمعة مارس 18, 2011 10:26 am

موضوع رااااااااااااااااائع وياريت اللى يرد يرد باحترام شويه لانه ده منتدى تعليمى وبعدين ما تنسوش اللى كتباه او اللى وضعته على المنتدى من الاوائل على المدرسة وكفايه انها مثقفه بالطريقة دى وشكراااااااااااااااااااا ليكى جداااااااااااااا
    بحبك يا مصر

مُساهمة  بحبك يا مصر الجمعة مارس 18, 2011 12:32 pm

احمد السيد سبتان كتب:موضوع رااااااااااااااااائع وياريت اللى يرد يرد باحترام شويه لانه ده منتدى تعليمى وبعدين ما تنسوش اللى كتباه او اللى وضعته على المنتدى من الاوائل على المدرسة وكفايه انها مثقفه بالطريقة دى وشكراااااااااااااااااااا ليكى جداااااااااااااا

شكرا لك يا استاذ احمد وانا ايضا معك انه موضوع رائعة رغم انني لست من هواة الشعر العربي ولكن لا اظن ان ما قالته الاميرة هجينة الدم كان ضروريا فلا اظن ان احدا سوف ياخذه وانا معك انه من حقها قول عدم نقل الموضوع باسم اخر ولكن ليس الى هذا الحد وكلامها عن المسالة القانونية .....
    فهذا كان يدعوا الى الاستعجاب الا ترى ذلك ؟
    كما انني ارى ان ردود الاخرين لم تخرجت عن حدود الاحترام فهي كانت ردة فعل طبيعية عن كلام الاميرة وهذا رايي
    وشكرا للجميع على الرد
    وارجو من الاميرة هجينة الدم الا تحزن من الردود ولا يعيق ذلك تقدمها فى كتابة الشعر وتنمية مواهبتها فيه ومع تحياتي لكي يا ايتها المثقفة
    ومع تحياتي للجميع
    ????
    زائر

مُساهمة  ???? الجمعة مارس 18, 2011 1:42 pm

انا اتفق معكي جدا يا بحبك يا مصر فاعضاء ما قالوش غير وجهة نظرهم وفميش رد خرج على الادب ده من رايي انا كمان واحنا مقولناش حاجة من الاوائل الف مبروك واهلا بيها فى المنتدي ومن المثقفين نتشرف انني قبلناكي وده مش هيزيد من ردنا او ينقصه فانا لم افهم مناسبة هذا الكلام واحنا ماقولناش حاجة وانا مش هدافع عن حد اللي عايز يدافع عن نفسه يتفضل
    والشعر حلو مختلفانش وربنا يزيد علمها يارب
    وشكرا ليك يا استاذ احمد على ردك
    وشكرا ليك جدا يا بحبك يا مصر على ردك
    ???
    زائر

مُساهمة  ??? الجمعة مارس 18, 2011 2:38 pm

شكرا للجميع للرد
    بس انا الحقيقة مش شايفها قالت حاجة عادي يعني يا جماعة يمكن بتهزر ماتخدوش الامور بحساسية او بالجدية دي انا بجد عجبني شعر غادة الشعراوي جدا شكرا ليها وتسلم ايدها على كتابته وكمان على راي استاذ احمد هي واضح انها مثقفة وفشكرا يا اميرة على نقل الموضوع الرائعة وكمان يا استاذ احمد الاعضاء ماقوليش حاجة ده اصلا هزر اكيد مفيش اي حاجة ما بين الاعضاء يعني
    فشكرا للجميع على الرد ومش معقول برضو نسيب الموضوع الجميل ده ونمسك في الكلمتين دول
    مع تحياتي للجميع
    ?????
    زائر

مُساهمة  ????? الثلاثاء مارس 22, 2011 2:24 am

مين !!! بتهزرى غادة الشعراوى هى اللى كاتبة الشعر ده مستحيل !!أنا عارفه انها بتكتب شعر بس لما سمعته منها مفهمتش اى حاجة لانه كان معقد اوى الاساتذة بس اللى فهموه
    بس انا عارفه غادة هى شخصية صارمة وجد اوى معندهاش هزار انا تقريبا عمرى ما شوفتها ابتسمت وعلى طول لوحدها ومعندهاش صحاب خالص وبتتكلم قليل اوى وعلى طول منخرها فى كتاب صراحة انا مش عارفه هى ازاى عايشة حايتها كده
    دا مجرد راى على فكرة
    وعلى العموم تسلم ايدها وشعر صراحة رووووووووووووووووووووووووووووعة وياريت تكتب لنا تانى
    نرمين
    الأمبرة هجينة الدم
    الأمبرة هجينة الدم

مُساهمة  الأمبرة هجينة الدم الثلاثاء مارس 22, 2011 2:33 am

اولا: أحبــــــــــــــ أن أشكر كـــــــــــل ألاعضاء على الردود الرائــــــعة وبخاصة للعضو احمد ونور ....
    ثانيــــــــا: أحبــــ أن أشرح لكــم الموضوع أنا كتبت التحـــذير ده لأن حصلت مرة قبل كـــده وأتســــرق وحصلت مشكــــلة كبيرة اووى ...أرجو أن تستمحونى عـــذرا ولكــــن يجب أن تقدروا موقفـــى لأنه مينفعش أبــــــدا أنــــى أتسبب بســـرقت الشعر مرة أخرى حـــرام تعـــب البنت ....
    ثالثــــا : الشعر ده مـــن تأليف غـــادة الشعـــــراوى مش من تأليفـــــي . وأنا أقدر أن معظمكـــــم ميعرفهـــاش لأنهـــــا هاديــــة جــــــــدا ووحيـــــــدة ومعنـــدهاش صحــــاب خالص بس أنا حاولت أقنعها أنها لازم تنشر شعرها وارجـــوا أن محدش يأخد منها موقف فهى بتتصرف على طبيعتها ...
    رابعـــــــا :لو عجبكـــم الشعر ده ممكن اجيب لكم تانى منهــــا بس لازم تقرروا اذا كنتم عايزينة رومانسى ولا لا
    وفى النهاية انا مقدرة كل الردود وياريت تكونوا مراعيين الموقوف
    وعلى فكرة فى تصويت على الموضوع للى عايز يشارك
    وشكـــــــــــــــــرا
    ?????
    زائر

مُساهمة  ????? الأربعاء مارس 23, 2011 12:03 pm

يا بنتي ماجراش حاجة خالص بس احنا استغربنا من الكلمتان دول عادي يعني ده حقك وشعرك جميل اوي بجد اوعي تكوني اضايقتي من ردي على العموم كلنا مش قصدنا نزعلك وبقول الحمد لله ردودنا كلها محترمة ومفيش حد قال حاجة لو صاحبة الموضوع مش عاجبها الردود تقول واحنا نغيرها بس محدش قال حاجة يعني
    وهاتي الشعر زي ما انتي عايزة مش مهم نوع المهم شعر حلو وخالص
    ووصلي تحياتي لغادة الشعراوي على الشعر الجميل ده
    ومع سلامي لجميع الاعضاء
    ????
    زائر

مُساهمة  ???? الأربعاء مارس 23, 2011 12:15 pm

شكرا ليكي يا اميرة على التوضيح
    مش مشكلة براحتك اكتبي اللي انتي عايزه والحقيقة اظن ان احنا كلنا تقريبا عارفين غادة الشعراوي
    منين ميعرفش الاولي على مدرسة الاعدادية وتسلم ايدها على الشعر من حقوقها الدستوري والقانونية انها تحافظ على شعرها برضو يعني على رايك حرام تعبت فيه وبعدين هادية مش هادية ده مش هيفرق وبعدين عايزة تنشر الشعر براحتها وهو احنا هنضربها على ايدها علشان تنزل الشعر
    وانا بقولها شعرك حلو وكل حاجة
    بس ان شاء الله مش هيتسرق تاني
    واحب اقول ان كانت غادة الشعراوي مثقفة او الاميرة فاحنا مش بهايم والحمد لله
    وبلغي يا اميرة سلامي وانا متاكد انه هيوصلها
    وعلى فكرة ولو في حاجة فى ردي ابقى قوليلي بس ردي كان عادي وكان هزار على فكرة
    فمتزعليش يا اميرة خالص انتي او غادة الشعراوي
    وتحياتي لشعر اللي انا مش فهمه اوي كما قولت طول عمره بيقف فى ذوري
    وشكرا للمثقفتان اللي جيبين الشعر

الأمبرة هجينة الدم
    الأمبرة هجينة الدم

مُساهمة  الأمبرة هجينة الدم الخميس مارس 24, 2011 4:53 am

لالالالالالالالالالالالالالا أنا أكيـــــــــــــــد مش مضايقــــــــة خالص لان دا رأيـــــــــك وأنا احترم آراء الآخرييــــــــــن ...
    وأكيــــــــد طبعــــا أنتوا مش بهـــــــايم ...
    وعلى العموم انا أكيد هوصل ردك لغادة وعلى فكرة انا كتبت موضوع جديد أتمنى انكوا تقروه
    وشكرا
    gamal elshemy
    gamal elshemy
    المدير العام على المنتدى
    المدير العام على المنتدى

مُساهمة  gamal elshemy الثلاثاء أبريل 05, 2011 9:54 pm

راااااااااااااااااائع وإلى الأمام
    جمال الشيمى

الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء مايو 15, 2024 1:29 am